Meer bezoekers naar je website

Hoe krijg ik meer traffic? Oftewel: meer bezoekers op mijn website? Een van de meestgestelde vragen in SEO land, en daar hoef ik de tools niet op na te slaan. Voordat ik met mijn ervaringen hier wat nuttigs over probeer te zeggen, allereerst een wedervraag: waarom wil je meer bezoekers op je site? Laat me raden, je gaat voor een hogere omzet?

Uitstekend! Waarom ik dit ter sprake breng, is omdat meer bezoek je hier wel bij gaat helpen, maar dat er ook andere manieren zijn om dit voor elkaar te krijgen, misschien nog wel eenvoudiger dan meer bezoek naar je website! Heb ik je aandacht? Laten we dan eerst even inzoomen op de mogelijkheden. Hoe vergroot ik mijn online omzet? Je omzet kun je met de volgende parameters vergroten:

1. Meer bezoekers op je website (Traffic)

2. Conversie optimalisatie (Het vergroten van het percentage bezoekers op je website dat iets koopt)

3. De grootte van de order vergroten die de klant bij je afneemt

4. Klanten vaker/sneller laten terugkeren

Ik neem nogal wat hooi op mijn vork met het oplepelen van deze onderwerpen. Dat is niet zonder reden, want wanneer je elk van deze punten op de goede manier aanpakt, stromen de bezoekers als vanzelf toe! Ik beloof je dan ook plechtig dat ik in de komende tijd bovengenoemde onderwerpen uitgebreid  ga uitwerken. Iedere keer kun je op twitter/royalfrog de voortgang lezen. Vergeet ons dan ook niet te volgen als je niets wilt missen! Hieronder vast een schot voor de boeg, in omgekeerde volgorde.

 

1. Meer bezoekers op je website

Ook dit is een thema op zich. Een van de goedkoopste manieren om bezoekers jouw website te laten vinden, is de organische search van Google. Natuurlijk kun je met links op een fraaie pagina ook best ver komen, maar dat is voor de meesten van ons alleen met een hoop geluk, of een zak geld weggelegd. Dus ik vernauw de scope van “meer bezoekers naar je website” tot “meer bezoekers naar je website via organische search”. Het concept is, zoals altijd, gelukkig simpel; zo zie ik het: Google wil haar gebruikers de beste(!) gebruikerservaring geven. Hoe kan zij dit doen? Door zo goed mogelijk de gevraagde zoekterm te matchen met relevante pagina’s. Daar is google steeds beter in geworden, zeker na de meest recente Panda release. Dit wetende, is onze vraag (“hoe krijg ik meer bezoekers op mijn website?”) dus eenvoudig te beantwoorden: zorg voor de meest relevante pagina, en google doet de rest. Voorwaarde is dat je weet wat je bezoeker “relevant” vind. Hoe weet je dat? Hoe weet je wat de potentiele bezoeker precies intoetst in de search bar? Ik vertel je er hier graag meer over.

2. Verbeteren Conversie

Over het onderwerp conversie, of liever gezegd: conversie optimalisatie, zijn er legio boeken en sites te vinden. Lees ze! (of doe je voordeel met onze uittreksels hiervan in “boekbesprekingen“) Er wordt steeds meer onderzoek gedaan, én gepubliceerd, waar jij je voordeel mee kunt doen. Van heatmaps, tot neuromarketing naar de banaan: zorg dat je er in thuis raakt, want het verkeer op je site is er niet zomaar, het zoekt iets, het zoekt jouw product! Alles wat er van jou verwacht wordt, is om te voldoen aan de wensen van de klant. En wanneer je dat doet, zal de klant je belonen met een transactie. De moeite waard niet?

3. Vergroten ordergrootte

Eigenlijk is dit domweg het betere ondernemen. Ik stond vroeger bij de groenteboer, en toen ging het al zo: Mevrouw kwam voor een zak appels, en ik bracht behalve de appels ook de druiven onder de aandacht die ze vorige week verkocht had. Of ik gaf een meloen gratis mee, waarop de klant de week erna ook nog zo’n lekkere meloen meenam. Fruit dat goed rijp was, was goed voor de fruitsalade. Veel klanten vroegen om zoet fruit in de fruitsalade, maar het fruit op de fruitschaal moest nog even kunnen blijven liggen. Snap je waar ik heen wil? Kijk hoe je je produkten kan bundelen, kijk of je samples mee kan geven, kijk of je een mooier alternatief kan aanbieden, maar bovenal: onderneem! Ga de digitale dialoog aan, bel je klanten eens na: het is uiteindelijk gewoon retail, zij het online.

4. Terugkerende bezoekers.

Wat is er nu eenvoudiger, dan klanten die jouw producten en winkel reeds kennen, te laten terugkeren? Als jouw webwinkel al even open is, heb je in de loop van de tijd al een redelijke “customer base” opgedaan. Volgens de nederlandse spamwet, is het niet toegestaan mensen lastig te vallen met aanbiedingen en/of reclame, wanneer ze hier niet om gevraagd hebben. Echter in diezelfde wet wordt een uitzondering gemaakt voor reeds bestaande klanten. Zij hebben door middel van de transactie al aangegeven geinteresseerd te zijn. Jij hebt dus alle recht om, uiteraard met mate, de klant jouw product/winkel nog eens onder de aandacht te brengen. Sterker nog, wanneer je dit slim doet, lever je hier zelfs een service mee. Een voorbeeldje: wanneer jij hardware verkoopt, zou je bijvoorbeeld driverupdates kunnen sturen. Wanneer je kleding verkoopt, kun je de klant notificeren wanneer de nieuwe collectie uit komt, wanneer je vakanties verkoopt kun je updates sturen over het weer. Enz. Wees creatief, en denk hierbij altijd aan het belang van de klant! Nog algemener gesproken: lever de beste service, en de klant zal (bijna altijd) graag bij je terugkomen!

Stefan Renema is een van de drijvende krachten achter royalfrog.nl. Cliché, maar niet minder waar: Stefan maakte van zijn hobby zijn werk. Mede mogelijk gemaakt dankzij doosje-wijn.nl, een succesvolle wijn-web-winkel met wijnen die je leven veranderen. :)

Submit a Comment

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *


*

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>